Gezonde tips voor de kerst

Gezonde tips voor de kerst

Kerst is voor velen de periode waarin je toch net iets meer eet dan goed voor je is. Een paar dagen achter elkaar aan een kerstontbijt of kerstdiner zorgt voor wat extra kilootjes erbij… Dat wil je toch het liefst voorkomen!

 

Hierbij een paar tips om de Kerst gezond door te komen:

  • Focus je niet te veel op het eten. Kerst gaat om gezelligheid en ontspanning, dus geniet van de mensen met wie je samen kan zijn in plaats van je te richten op het eten.
  • Zorg dat je voldoende gezonde snacks in huis hebt, zoals olijven of augurken. Of maak lekkere groentespiesjes met wat yoghurt dipsaus.
  • Sla geen maaltijden over. Denk bijvoorbeeld niet dat het goed is om overdag niets te eten, zodat je ’s avonds extra veel kunt eten. De kans dat je ’s avonds te veel eet, of ongezondere keuzes maakt, wordt dan groter.
  • Blijf in beweging. Maak een ommetje in de buurt, doe oefeningen of doe een klusje in huis.
  • Drink alcohol met mate. Zet altijd een kan water op tafel. Als je toch alcohol drinkt, neem dan bijvoorbeeld 1 glas droge witte wijn.
  • Neem kleinere porties op je bord en houd het daarbij. Zo kan je toch alles mee eten, maar wordt het niet te veel.
  • Ontzeg je zelf niet alle lekkere kerstzoetigheden, maar kies er 1 en geniet daarvan!
Terug naar homepage